واقعة تنمر جديدة تثير متابعي السوشيال ميديا

0
133

شريف العقدة

واقعة جديدة للتنمر والعنصرية، عانى منها شاب، مازال في مقتبل العمر، أراد أن يدخل اختبارات كلية التربية الرياضية، التى يتمنى أن يلتحق بها، ولكنه وبحسب روايته، وجد تنمرا وعنصرية ضده بسبب شكله، حيث يعانى الشاب أحمد عمر من مشكلة فى الشفاة، تطلبت عملية جراحية، وعملية أخرى خلال الفترة المقبلة، ليعود كما كان طبيعيا، ولكن هذا الأمر أثر على شكله، وهو ما جعل الشخص الذى يقوم بالاختبارات، يطرده، ويرفض إكماله للإختبارات.

الشاب أحمد عمر، كتب بوست عبر حسابه على موقع التواصل الاجتماعي “فيس بوك”، بدأه بكلمة “أنا قبيح”، ولكن سرعان ما انتشر البوست الذى يروى فيه تفاصيل الواقعة بشكل كبير على “السوشيال ميديا”، ليجد أحمد كل الدعم من رواد مواقع التواصل الاجتماعى، وتحديد “فيس بوك”.

أحمد روى الواقعة قائلا، “انا شكلي قبيح ..موقف حصلي انهارده وانا بقدم كلية تربية رياضية.. رحت الساعه ٩ الكليه عشان أقدم الورق وادخل الاختبارات وقعدت أنزل وأطلع من الساعة 9 للساعه ١ وبعد كدا قعدت ساعة على ما دخلونى ودفعت ٤٥٠ جنيه الأول غير الورق اللى صورته وبعد كدا دخلت وقلعت بلبوص ماعدا البوكسر كدا قست الطول والوزن وطلع مناسب جدا وبعد كدا رحت للدكتور التاني عشان الاختبار.. انزل عشره ضغط.. أقف على مشط رجلك ونط.. اقعد واقف وانت مربع من غير ما تسند وبعد كدا قالولنا ننزل الكمامة وبعدها لقيت نظراته ليا اتغيرت وقعد مركز معايا شويه ومركز ف شفتي اوى”

وتابع الشاب، “بعدها ندهلي قالى اسمك اي قولتله كذا كذا يادكتور قالى اى اللى ف شفتك دا.. قولتله عمليه حضرتك وبعد 5 شهور بالكتير هعمل عمليه تانية وشفتى هترجع طبيعية وهشيل التقويم وهبقا زي الفل.. فقالى طب ارجع تانى وقفت مع زمايلى فلقيته قالهم روحوا انتو للخطوات اللى بعد كدا وقالى أقف انت عاوزك.. طبعا انا استغربت.. اللي هو فى أى وبعدين اي البصات اللي بيبصهالي دي ف بعد ما ذنبنى شويه قالي تعالى فروحت قالي روح البس هدومك وروح”

وأضاف، “قولتله ليه يا دكتور دا أنا حتى لسه ما دخلتش اختبار الجري ولا حتى الخطوات اللي بعد كدا.. قالي أنت شكلك مينفعش.. قالي عشان مصلحتك بس قولتله الكلية كلها حركة وجري وسباحة ولو فى بوكس وملاكمه ف انا بقول لحضرتك انا بعد 5 شهور كل دا هيبقى زى الفل.. قالي أنت كشكل أصلا مينفعش يا إبني، وبعد كدا قالي يلا اتفضل روح إلبس وروح… طب أقسم بالله إن كان معايا واحد ميقلش عن ١٢٠ كيلو واتقبل عادي”

وأردف، “نزلت سألتهم وقولتلهم عاوز الـ ٤٥٠ بتوعي عشان امشى لأني لسه حتى مدخلتش الاختبارات ولا عملت أي حاجه يعني دفعتهم عالفاضى ألقي الأمن يقولي بح ياباشا كان فيه وخلص مينفعش تاخدهم تانى.. طلعت لحد مهم فوق ف مكتبه قالي طالما كتبت اسمك عالظرف يبقى متعرفش تاخدهم.. قولتله تمام بس أنا أصلا مدخلتش الاختبارات يعني لو دخلت اوك إنما أنا مدخلتش.. إن جيت للحق معاملته كانت في منتهى الاحترام بس على كلامه انه ميقدرش يعمل شئ نزلت وانا مش مسامح ف الفلوس طبعا.. اللي موتنى أن انا ليه متقبلتش.. علشان شكلي مش لايق عالكليه على كلام اللي كان فوق ف الكشف الطبى.. يعني أنا قبيح.. بلد ماشيه بالعنصرية طول عمرها.. أنا وأنا طفل ياما خدت تريقه و اتعنصرت عنصره هدت أمالي وطموحاتي في حاجه أنا مليش ذنب فيها.. والله مش أنا اللي خلقتنى عشان أكون وحش فنظركم”

ومن ناحيته، نشر الدكتور عبد الحليم عكاشة عميد كلية التربية الرياضية بجامعة كفر الشيخ ، ردا على ما نشر أمس علي مواقع التواصل الاجتماعي بخصوص الطالب أحمد غريب محمد كامل عمر المتقدم لاجتياز اختبارات القبول بكلية التربية الرياضية جامعة كفر الشيخ، وذلك على الصفحة الرسمية لموقع التواصل الاجتماعى “الفيس بوك ”

وقال عميد كلية التربية الرياضية بجامعة كفر الشيخ ، فى بيانه نود أن نوضح أننا جميعا بدأ من الدكتور رئيس الجامعة وجميع العاملين بالجامعة موجودين لخدمة أبناؤنا الطلاب واعطاء كل ذي حق حقه وتذليل العقبات أمامهم ونصحهم وارشادهم الي الصواب دائما، وكليات التربية الرياضية عموما بجمهورية مصر العربية لها ضوابط وشروط للإلتحاق بها ولذلك تم عقد عده اختبارات والمسماة باختبارات القدرات وتتم من خلال عدة لجان متخصصة وفقا لرؤية واستراتيجية وزارة التعليم العالي .

وأوضح الدكتور عبد الحليم عكاشة، أن الطالب المتقدم يمر بعده مراحل اولها وبعد دفع المصروفات المقررة من قبل مكتب التنسيق الرئيسي للجامعات المصرية، أن يبدأ الطالب بالكشف الطبي المبدئي علي القلب ثم ينتقل الطالب اللائق فقط إلى الإختبار الثاني وهو اختبار قياس الطول والوزن ثم ينتقل الطالب اللائق فقط إلى الاختبار التالي وهو اختبار القوام ثم ينتقل الطالب اللائق فقط الي الاختبار التالي وهو اختبار السمات الشخصية ،ثم ينتقل الطالب اللائق فقط إلى الاختبار الرياضي ويتم ذلك من خلال لجان سير محددة من قبل كنترول مسئول عن ذلك ،ويتم استبعاد الطالب الغير مستوفي للشروط أولا بأول.

وتابع عميد كلية التربية الرياضية، أما ما حدث لابننا العزيز احمد غريب محمد كامل عمر أنه افتقد أحد شروط القبول بالكلية في احدي اللجان المتخصصة وهي لجنة القوام ، وهذا ليس معناه أنه بهذا الوصف الذي يصف به نفسه علي الاطلاق ومن الممكن أن يكون مبدع جدا ومتميز جدا عند التحاقه بأي كلية نظرية غير كلية التربية الرياضية.

واستطرد ” نحن أبداً أبدا لا نرضي بأن يهان لدينا أي طالب علي الاطلاق بدليل أن احد الاساتذة المتخصصين في اللجنة نفسها تحدث مع الطالب علي انفراد ومن قرب نظرا لمراعاته نفسياً واوضح له سبب عدم قبوله وذلك نظرا للنواحي الإنسانية والتي فهمت عكس ما قصدي منها تمام .

وأردف ” أود أن أوضح للجميع اختصاصات لجنة اختبار القوام والتي يقف فيها الطالب أمام لجنة الاختبار بالشورت الرياضي فقط حتي تتمكن اللجنة من رؤية جميع اجزاء جسم الطالب والتأكيد من خلو جميع هذه الأجزاء الظاهرة من أي عيوب أو إنحرافات قواميه تعيق الطالب عن الإستمرار والنجاح في العمل في هذا المجال فيما بعد ولذا تطلب اللجنة من الطالب عمل بعض المهارات الحركية.